Mindennapi történetek egy VW T3 Transporter életéből :)

Váltók - Gearboxes

A sok elmaradt blogbejegyzés közt volt ami ismét váltószerelést tartalmazott. A minap előkerült pár rövid videó amit a sebességek és fordulatok viszonyáról csináltam különböző váltókkal.

Between the lot of missing entries, there were some about repairing gearboxes. A few days ago I found some of my short videos I took about the relation of speed and revs on different gearboxes.

Első videó, gyári 3H váltó (előtte) - first vid. is the factory 3H coded gearbox (the before):

https://youtu.be/tnkIwpQfmRY

Második videó, módosított AAP váltó 0,74 Weddle ötödikkel (utána) - second vid. is the modified AAP gearbox with Weddle 0,74 5th (the after)

https://youtu.be/MwMZ4883b2A

Update

Reményeim szerint hamarosan új poszt, amint sikerül a képfeltöltés techikai problémáin túllépni. Az elmúlt 5 évben felhalmozódott némi posztolható dolog :)

New post soon I hope, as we can solve our techical problems with image upload. Lot things happened in the past 5 years that worth writing about :)

ui. instagramom:
ps. my instagram feed:

https://www.instagram.com/vwt3dothu/

Balaton - 2016 június

Legutóbbi hétvége:

Our last weekend trip:

Balaton trip - June 2016 from ZsZ on Vimeo.

Elősátor

Először úgy gondoltam, hogy nekem nincs rá szükségem. Gondoltam csak plusz macera kitekerni, felállítani. Később, amikor egyre többször láttam kempingekben, cimboráknál, megtetszett, mivel megnöveli a helyet, mintegy nappalija lesz a busznak.

Sajnos az igazi, kitekerhető változat elég húzós, így mindenféle olcsóbb, legyártható verziókat nézegettem. Ekkor futott be Tomba cimborám ajánlata, aki - mivel sikerült beruháznia egy bontott Omnistorba - felajánlotta megvételre a korábban magának Quechua Tarp ponyvából készített előtetőjét. Igen egyszerű, de elmés konstrukció. A ponyva adott, 3x3m-es két lábbal. Ehhez gyártott 3 db rögzítőt. Vettem még hozzá egy kitekerhető teleszkópos oszlopot középre.

A rögzítők felépítése egyszerű: 5 cm hosszú 15x15-ös zártszelvény, 10cm 50x3-as laposvas (vagy 3mm-es lemezből), némi M6 menetes szár és kézzel hajtható M6-os csavar. A zártszelvény pont beleillik a busz ereszsínjébe, ehhez tudjuk csavarozni a hajlított laposvasat. Az arra hegesztett menetes szárra tudjuk beakasztani a ponyva füleit.
A fényképeken látszik a felépítés, csak pár dologra kell odafigyelni. A zártszelvényt a sínbe illesztve látszik, hogy a középvonaltól eltolva kell a menetet befúrni, hogy a sín pereme mellett elférjen a csavar. Fontos, hogy a hátsó elem vízszintes szára rövidebb, mivel nem fér el a kasztnitól. (elöl az ajtóknál beljebb tud lógni).

A felszerelése sem bonyolult. Én elöl szoktam kezdeni, hogy az első ajtót is takarja. Rögzítem az első fület, beakasztom a ponyvát. Kihúzom, rögtön megadja a második fül helyét. Ezt nem húzom szorosra csak a legvégén. Az utolsóval feszítem ki a ponyvát, így egyformán feszül mindkét oldal. Ezután jön a három oszlop és a feszítés.
Eső és nap ellen kiváló. Sajnos a szelet nem bírja, könnyen alákap, de olyankor pár mozdulattal leszedhető a ponyva.

Pár kép még a galériában.

Húsvéti fényezés

Nem megy nekem ez a blogolás mostanában. Röpke háromnegyed éves elmaradással követem az eseményeket. Most épp a húsvéti fényezés javítás dokumentálása van soron. Bele kell húznom, hogy az olvasóim ne érezzék elhagyatva magukat.

Még tavaly nyár elején sikerült megtörni a busz hátulját, amit valamikor nyár végén tudtunk kijavítani. Húsvétkor jutott idő a fényezés javítására és az időközben előbukkanó rozsdafoltok eltüntetésére. Már pár héttel korábban megvettem a szükséges alapanyagokat - flakonos alapozó, filler, flakonos kevert szín, varrattömítő, stb. - egy fóti úti autófényező-szakboltban. Az összegekre már nem emlékszem pontosan, de valahol 3000 Ft alatt volt egy flakon.

Az anyagokkal felszerelkezve indultunk egyesületünk főhadiszállására a húsvéti kertészkedésre. Szerencsére sokan voltunk, így a jó időben tudtam egy kis időt szakítani a busz csinosítgatására.
Mosás után szépen nekiálltam a felületnek. A hegesztés után ecsettel jó vastagon felkent alapozót excenteres csiszolóval lecsiszoltam, lementem egészen a javító elem gyári fényezéséig. A lemezillesztések közötti sikaflex tömítő maradványinak kikaparása után maszkolás, rozsdagátló és cinkspray következett. A kaparásra tapétavágó kés és pengés kaparó bizonyult a legcélszerűbb szerszámnak, jó mélyen be lehet vele nyúlni a lemezek közé. A kaparás után egy kicsit a dremel drótkoronggal is rámentem, hogy tuti legyen.
A buszok gyenge pontja a lemezillesztés. A gyártás során a nyers lemezekből összeépített kasztnit merítették a cinkfürdőbe, így a ponthegesztésekkel összefogott lemezek közé nem jutott a védelemből. Belülről a pára könnyedén hozzáfér. A varrattömítők meg szépen elöregednek az idők folyamán, és kívülről is beengedik a vizet és sólevet. Sajnos ez egy örök harc a rozsda ellen. Itt van pár videó, ahol a gyártást nyomon lehet követni.

A cinkspray után jött a filler, amivel a csiszolás még látható nyomait és kisebb egyenetlenségeket lehet eltüntetni. Újabb csiszolás ezúttal vizes papírral, maszkolás, majd jöhetett a varrattömítő. A tömítőt ujjal húztam bele a lemezillesztésbe, így sajnos nem gyári kinézetű, de legalább teljesen tömítő a felülete. Sajnos nem olvastam el a használati utasítását - mivelhogy lengyelül volt -, így kimaradt a 24 órás száradás. Ennek fontosságára a fényezés száradása után derült fény, mivelhogy szépen megbőrösödött a festék alatt. :(
A fényezés sem volt egyszerű, sajna a szép idő kezdett elromlani, feltámadt a szél. Ráadásul annyira még meleg sem volt. Próbáltam óvatosan, több rétegben fújni, nehogy megfolyjon, de mivel a függőleges felület végig árnyékban, és szélnek kitett részen volt, szépen megnarancsosodott.
Próbáltam vizes papírral finomítani rajta, de még túl friss volt a festék. Nem sikerült. Sokat tanultam a dologból, pl, hogy melegben szélcsendes helyen - lehetőleg zárt műhelyben - kevesebb idő és vesződség lett volna.

Sajnos egész nyáron nem jutott idő a polírozásra, így most jól áll neki a távolság, de legalább nem virít a szürke folt.




Képek a galériában.
Ja és kommentelni lehet :)

Műszercsoport felújítás

Valamikor februárban botlottam bele egy erősen mókolt fordulatszámmérős műszeregységbe Laci cimborám jóvoltából. Eléggé le volt amortizálva, ráadásul nem is teljesen gyári - egy benzines műszer lett átalakítva valami Nissanból származó elektronikával -, de a jutányos ár meggyőzött :)


Az óracsoportAz óracsoport
Nos amikor kézbe vettem, már látszott, hogy sok munka lesz vele, de szeretem a kihívásokat. :) A buszok műszeregységének műanyagját valahogy nem sikerült a VW fejlesztőmérnökeinek kiválasztania. Az alkalmazott anyag a hő és UV sugárzás hatására az idők során rideggé válik és porlásnak indul. Sajna ezt a példányt sem kerülte el a kór, mind a műszercsoport háza, mind az órakeret töredezett és hiányos volt. Viszont a korábbi próbálkozásaim nyomán fény derült a jó tulajdonságára is mégpedig, hogy hő segítségével könnyedén alakítható. Nekiálltam hát a meglévő részek összeillesztésének és összehegesztésének. A hegesztéshez a régi pisztolypákámat használtam, a sok évnyi forrasztás után most is megállta a helyét.

A hegesztgetés után tanakodni kezdtem a hiányzó részek - letört sarkok, fülek, repedések - pótlásáról, eszembe jutott egy régi ezermesterben olvasott cikk, amiben az akkor világújdonság Epokitt nevű kétkomponensű műgyanta ragasztó sokoldalúságát mutatták be. A cikkben mindenféle formákat öntöttek a ragasztóból, így formázva fogantyúkat, gombokat a műszerekre. Ezen ötlettől vezérelve vettem kétkomponensű ragasztót - bár nem Epokitt, hanem Pattex típusút - és próbálkoztam. Az rövid idő alatt kiderült, hogy az anyag öntőforma nélkül nem áll meg, hanem szétfolyik, így ismét emlékeimből építkezve - középiskolás korom alatti makettezések - festőszalagból megformáztam a hiányzó részeket. A ragasztót a formába dolgozva, annak szilárdulása után tetszetős eredményeket értem el.
A hiányzó részeket a maszkolószalagból sablonoztamA hiányzó részeket maszkolószalagból sablonoztam
Sajna a sík felületek pótlására erősítő üvegszövet hiányában a műgyanta ragasztó nem alkalmas, így más megoldást kellett találnom. Sajnos műanyag lemezt nem találtam sehol - bár lehet, hogy egy modellező boltot is meg kellett volna néznem -,de az OBI-ban járva láttam plexiből hobbi-építőlemezt, próba-cseresznye bevásároltam. Az anyag könnyen vágható, hőre lágyul, így könnyen hajlítható. Próba bevált, gyorsan le is gyártottam belőle a hiányzó elemet. A vágással nem volt gond, viszont a hajlítással küzdöttem, végül ismét egy régi ezermester újságban látott megoldás vált be: vasaló élén a hajlítás vonalát melegítve a plexi pillanatok alatt élbe hajlítható. Az anyag megolvadása ellen a vasalóra sütőfóliát tettem, így az ingeken sem lesz később nyoma :)

Szárad a ragasztóSzárad a ragasztó
A műanyagok rendbetétele után a kissé viseltes áramköri fólia következett.
Sajnos itt is látszik, hogy a műanyagipar nem a 80-as években élte fénykorát, a több rétegű hajlékony nyák-lemez több helyen szétvált, a réz vezető szakadásával. Sajnos ahogy a korábbi javítási próbálkozásokon is látszott, a hagyományos páka túl meleg, megolvasztja a hordozóréteget a réz alatt. A lyukasztgatást elkerülendő beruháztam egy állítható hőmérsékletű pákára. Ezzel már könnyedén tudtam forrasztani anélkül, hogy szitát csináltam volna a fóliából.
A szükséges javítgatások után azok levédésére ismét a kétkomponensű ragasztót hívtam segítségül.

Összeszerelés után mehetett a próba. Sajnos az első beépítési kísérletnél a csatlakozó a plexi hajlításánál letört, de a kétkomponensű ragasztóval és a forrasztópákával ezt is megoldottam. :)

Képek a galériában.
ZsZ

Bicskakulcsos központizár

Kissé elmaradtam a posztolással, hiába volt az előző lelkes újraindulós bejegyzés.

Természetesen, bár a körülmények nem voltak mindig teljesen ideálisak, azért megpróbáltam bütykölni a buszon. Még karácsonyra kaptam öcsémtől egy bicskakulcsos központizár távirányító szettet, mert a korábbi vezérlőhöz tartozó távirányíró megadta magát. Február vége felé jutottam odáig, hogy tüzetesebben átnézzem, kiszereljem a kocsiból a benne lévő vezérlőt és rájöjjek, hogy lehet megoldani a bekötést.
BicskakulcsBicskakulcs
Eredeti elképzelésem szerint a régi vezérlőt kivéve a helyére ment volna az új. Arra azonban már menet közben, a bekötési rajzok elemzésekor jöttem rá, hogy az új modul csak nehézkesen, mindenféle trükkös megoldások után hajlandó csak közvetlenül a motort vezérelni, ugyanis arra készült, hogy a meglévő távvezérlés nélküli gyári megoldásokat irányítsa. Hosszan tartó töprengés után jutottam a belátásra, hogy az eredeti vezérlőnek maradnia kell. Innen a feladat adott volt, "már csak forrasztgatni kellett" :)
A következő megoldandó probléma a fekete dobozok működésének elemzése. A régi vezérlő mind 5 szálas, mind 2 szálas motorokat tudott vezérelni. Ahogy kielemeztem, az öt szálból van a kék és a zöld, ami a két szálas motorokon is megvan, ez a motor áramellátását szolgálja. Van még a maradék 3, amiből egy fix test, a másik kettő pedig a nyitás és a zárás. Amelyik irányba a testet zárjuk, abba az irányba mozgatja a motort.
Az új vezérlő pedig még egyszerűbb, a gomb lenyomására két relé is lezár, a két relének viszont négy lába van, így lehet nyitásra, zárásra, pluszra és testre is kötni, attól függően, hogy a meglévő rendszerben mi vezérel.


ÖsszeszerelveÖsszeszerelve
Miután a kábeleket megcímkéztem, beforrasztottam mindent a helyére. Persze ki kellett még iktatni a korábbi vezérlő távirányítóját. Szerencsére ez egy utólagosan a NYÁK-ra forrasztott modul volt, így azt kiforrasztva megoldódott ez is.
Sajnos a bicskakulcshoz kapott nyerskulcs csak hasonlított a transporter kulcshoz, és hétvége lévén a kulcsmásolók is zárva voltak, nekiálltam az egyik tartalékkulcsomból legyártani a tollat. Az erre a célra vett kis satu, reszelőkészlet valamint a dremel készletem segítségével egész gyorsan sikerült a minta alapján legyártani a bicskakulcsba fogahtó tollszárat.


A következő hétvégék valamelyikén be is került az autóba, nagyon vagány :)


Kész kulcsKész kulcs
A későbbiek folyamán a tollszárat rögzítő csavarok folyton kilazultak, ez nagyon idegesített, de rájöttem a megoldásra: egy csepp menetragasztó, és azóta is fixen áll.



Képek a galériában.

Újra itt

Megint picit elhanyagoltam a blogot. Sajnos az autóra sem jutott idő, lemerített a munka és a hosszú tél.

Egy csomó mindennel arra vártam hogy jó idő legyen, mivel nincs zárt műhelyem. Most, hogy az első tavaszi napokon túl vagyunk sikerült ismét bütykölgetnem a buszon. Arra gondoltam, hogy a mai posztban röviden összefoglalom a történéseket, majd ahogy időm engedi - de azért remélhetőleg nem elhúzva a dolgot - részletesebben, fotókkal megtámogatva leírom a dolgokat.

Az első ami eszembe jutott az az, hogy sikerült Merilaci cimborámtól szert tenni egy fordulatszámmérős műszeregységre. Sajna nem volt patikaállapotú és kókányolásmentes, de el lehetett vele szórakozgatni. Ez szerencsére szobai hadművelet. :)
A leömlősor-tömítések közül az egyik igencsak át volt égve, ettől erős traktorhangja volt a busznak. Ez sem maradhatott ki, és nem volt kalandmentes sem. Ha már a leömlőt megcsináltam a szívósorral is kellett csinálni valamit. A turbó előtti ovál alakú gumi közdarabom már a busz megvétele óta lyukas volt és csak a körétekert szigszalag tömítette. Sikerült beszereznem egy újabbat belőle, ez is cserélve lett.
Fontos előrelépés történt a függöny ügyében. Még tavaly sikerült beszereznem egy gyári függönygarnitúrát, most rávettem magam a hiányzó patentek beszerzésére. A beépítés folyamatban, de lemerült az akkus fúróm, így nem teljes a készültsége.
Beépítésre került egy bicskakulcsos központizár és egy riasztó, ennek teljes beépítését biztonsági okokból nem teszem fel ide.

Nálam ennyi történt, ti mit csináltatok már idén?
:)
ZsZ

Kockalámpa

A minap volt egy kis szabadidőm és az időjárás is kegyes volt hozzám, úgyhogy sikerült ismét szerelgetni.

Karácsonyra kaptam egy akkus fúrót, hogy a parkolóban is tudjak bütykölni. Sok minden korábban vásárolt dolog beépítéséhez ez volt az utolsó akadály. Először a kockaszettre jutott a választás.

PICT0001
Ilyen volt

Szóval kb 10 óra magasságában tudtam nekikezdeni, mert be kellett még szerezni egy-két dolgot a közeli barkácsboltban. A kereklámpás szett kiszerelése nem volt nagy kaland, csak a kábelköteggel küzdöttem picit. A kockalámpához és a kereklámpához tartozó kábelkorbács annyiban különbözik, hogy a kocka belső távolságijához van egy leágazás a főfényszórótól. Igazából hagyhattam volna a régit és csak a végén kellett volna picit saruzni-toldani, de mivel megvolt a gyári kábel a kockához, egyszerűbbnek tűnt a csere.

A művelet legbonyolultabb része az ablakmosó-tartály és a szivattyújához vezető kábel kivétele volt. Ekkor derült fény az első turpisságra, az újabb kábelen lévő csatlakozó más. Persze a villanyszerelő készlet otthon maradt...
A kábel befűzése után elkezdtem a kockaszett rögzítéséhez szükséges új lyukak fúrását. Közben sikeresen eltörtem a frissen vásárolt 2-es fúrószárat, amikor eldőlt a fúró. Szerencsére volt tartalék. A jobb oldallal nem volt gond, de a vezetőoldalinál előjöttek a turpisságok. Kiderült, hogy a kábelek nem ugyanott vannak elvezetve a kétféle lámpánál és a kockaszett nem fér el a hűtőventillátor kábeleitől. Szerencsére a lyuk megvan, "csak át kell fűzni". Természetesen itt kezdődött a szívás. A kábel az új helyére átfűzve rövid, feszül, ráadásul a 6-os vagy legalábbis 4-es testkábel egy 4,5mm-es saruval kapcsolódik a biztosítéktábla mögötti "söröskupakhoz". Kb fél óra matatás alatt kibontottam, de közben az egyik saru eltört.

A kábel nélkül a lámpakerethez szükséges lyukakat sikerült kifúrni, felszegecseltem a tartófüleket, beraktam a rácsot. Azaz beraktam volna, de észrevettem hogy a kereklámpás rácshoz van két fül a kasztnin, ami ütközik a kockaráccsal. Szóval ezeket behajlítottam és kész. :)

PICT0015
Az eredmény

Ezután hazamentem az otthonhagyott saruzókészletemért.

Már sötétben értem vissza, fejlámpával ráküzdöttem az új sarukat a kábelekre, majd visszaépítettem a kibontott dolgokat. Azaz a műszerfal kivételével, merthogy azt sikerült tovább aprítani. Azóta azt is sikerült nagy nehezen megjavítani, egy későbbi posztban részletesebben is beszámolok róla.
További képek a galériában


ZsZ

Elektromos tükör

Nemrég volt egy kis időm és megcsináltam az elektromos tükröt.

A ház ugye repedt volt, így egy műanyagos vette kezelésébe. Olcsón meghegesztette a repedést és kipótolta a lyukat. A tükörlapokat még korábban, Pesten a Király utcai tükrösnél javíttattam, felragasztott egy-egy domború lapot, így már csak a kábelezés maradt.
Előzetes munkaként a kapcsolási rajzból összedobtam egy kábeltervet és kiszámoltam az anyagmennyiséget.


Kábelterv

Szükséges anyagok:

0,75 mm2-es kábel, 6-6,5m színenként:
fehér
fekete
kék
barna
zöld
kapcsoló stekker sarukkal
"T" stekker 2 pólusú 2 pár (apa-anya, sarukkal)
"T" stekker 3 pólusú 2 pár (apa-anya, sarukkal)
kisméretű stekker 2 pólusú 2 pár (apa-anya, sarukkal)
kisméretű stekker 3 pólusú 1 pár (apa-anya, sarukkal)
kisméretű stekker 4 pólusú 1 pár (apa-anya, sarukkal)
kisméretű saruk az állítómotorhoz 8db apa
saruk normál méretűek 3db anya, 1db apa
kábelvédő cső ~10mm ~3m



Mivel nekem a jobb oldali ajtóba való kábel megvolt, és azon a kisméretű stekkerek is rajta voltak, így csak 5m kábelt kellett vennem. A meglévő kábelmaradványaimat átnézve a gyári kisméretű stekkerek közül találtam 3 pólusút és 2 pólusút is. Az autóvillamossági üzletben kiderült, hogy olyan kisebb méretű stekkerből csak 4 pólusú van, így a szükséges 2db 2 pólusút egy 4 pólusúval oldottam meg. A kapcsoló stekkerét gyári alkatrészként kellett megrendelni, így az még úton van.
A beszerzés után egy délután alatt összeraktam a kábelkorbácsot, majd a következő hétvégén be is szereltem. Sajna a fényképezőm lemerült, így nem tudtam fotózni, de később, a kapcsoló szerelésekor pótolom.

Méretek


update: megjött a kapcsoló stekker, bekötöttem, de voltak gondok. Most hétvégén volt időm átnézni a rendszert és kiderült, hogy a jobb tükörben felcseréltem a kék és a barna vezetéket :) És a kapcsolót is meg kellett kicsit pucolni. A WD40 csodákra képes ;)
Mostmár minden úgy működik ahogy kell.
Egy-két kép a galériában

ZsZ

:(

70

Manapság


Kibontás közben :)

Nem nagyon volt időm történeteket írogatni, de nem teltek eseménytelenül napjaim. :)

Sikerült beszereznem Ebay-ről két karfás ülést a bluestar-belsőhöz. Nem tökéletesek, de jó áron sikerült megvenni. Előtte még a saját fűtött üléseimhez vettem kardás háttámlát, aminél kicsit megszívtam a szállítással, majdnem ugyanannyi volt, mint ha komplett ülést vettem volna. Van elektromos tükör és úton van a kockaszett is.
Van még egy-két dolog, amit menetközben sikerült megnyernem, de nem feltétlen szeretném beépíteni, vagy épp feleslegessé váltak. Ezek foglalják a helyet a nem túl nagy hallban, így megválok tőlük. Csináltam egy albumot ahol az aktuális eladó termékeim lesznek.
A bal oldali Eladó cuccok menüpont alatt vannak.

ZsZ

Kasztni javítás

A hónap elején sikerült némi időt szakítani a múltkori horpadás javítására.
Sajna az időjárás nem volt kegyes, plusz szervezési problémák is adódtak, így a rászánt 7 napból 4 lett. Hétfőn du. Merilacinál kezdtem az elem kivágásával, kedden a fél országot átautózva, először Anyumnál, majd Faternál folytattam a napot. Szerda reggel így neki is tudtunk állni. Kb 4-5 óra alatt előkészítettük a javítóelemet, majd kivágtuk a sérült részt. majd jött egy felhőszakadás, meg Faternak egy váratlan program, így valamikor csütörtök du. tudtuk folytatni. A közbenső időben - amikor épp nem esett az eső -, elkezdtem a régóta halogatott hangszóró-átkábelezést, az újonnan szerzett elsőkárpit beszerelését és a komfortakksi bekötést. Pénteken még beugrottunk alvázvédő rücsiért, így Hétvégén be tudtuk fejezni. Vasárnap du-ra lett kész alapozva, még javítandó kitteléssel. Sajnos a hegesztőapparát kicsit szarakodott, így a függőleges varrat kicsit csúnya lett. Javítottuk a vezetőoldali biztonságiöv-csavart, mert eléggé szét voolt körülötte rozsdásodva. Vasárnap kicsit kapkodva elkezdtem összerakni a totál szétkapott buszt, így kb 10 körül tudtam elindulni hazafelé, majd 2 körül meg is érkeztem. :S
Képek a galériában
ZsZ

Tető

A minap megint ebayeztem...
Szóval volt egy magastető, gondoltam rádobok egy eurót abból baj nem lehet. Meg is nyertem :) Lett is nagy szervezkedés. Az első infók szerint Grassauban van, ami a Guglimaps szerint 600km. Aztán egy levélváltás majd egy telefon után kiderült, h nem ott, hanem Schönewalde-Grassauban van, ami 800km :) szóval majdnem ugyanott. A lényeg, a legjobb embereimet összeszedtem, hogy ne egyedül kelljen ezt a kalandot végigülni. Pénteken du 2-kor indultunk Pestről, 8 körül Prágában voltunk. Az első tervek szerint Prága városnézés-sörözés, majd másnap tovább. Ezt keresztülhúzta az időjárás, ugyanis Prágában esett az eső. A módosított terv szerint tovább, amíg tudunk. Eljutottunk Drezdáig. Ott valamelyik külvárosi REWE üzlet parkolójában megaludtunk. Reggel kicsit alábbhagyott az eső, így a vásárlás-reggelizés után picit nézelődtünk is, majd tovább az uticél felé. Fél 12 körül értünk oda. Már vártak minket :) Az eladó és családja nagyon kedvesek voltak, miközben felküzdöttük a tetőt a buszra folyton csodálkozásuknak adtak hangot, hogy képesek voltunk ennyit utazni ezért a tetőért :) Kb egy óra munkával sikerült a tetőt rögzíteni, így elindulhattunk hazafelé. Szépen komótosan 80-90-nel döcögve tettük meg az utat. A cseh autópályán volt pár dugó, megálltunk Prágában is inni egy sört - én sajna nem ihattam -, és a Brno-i Tescot is meglátogattuk, így hajnali 2-re értünk Pestre. Mindenkit hazavittem, és a kocsit is leparkoltam, úgyhogy 4 lett mire ágybakerültem.

Jó kis kaland volt, mindenkinek ajánlom :)
Felszerelve :)

:)

Bad day

A tegnapi nap elég borzasztóra sikerült.

A nap azzal kezdődött, h konstatáltuk, hogy az éjjel a ház előtt felnyomták a buszt. Első kárfelmérés szerint elvitték a rekesz Kelt sörömet, amit előző nap a hétvégi kertipartihoz vettem. Pár órára rá, derült ki, hogy az alkatrészes dobozomat is lenyúlták, benne az alufelni-projekthez vásárolt tőcsavarokkal,kerékcsavarokkal, kerékőrrel, valamint a még nem kicserélt multivan-ágy rögzítő távtartókkal. Kb 20E ft-nyi alkatrész...
Szóval nem voltam boldog, elég ideges és feszült voltam a nap további részében. A kertipartira menet kicsit elkavartunk, majd az egyik tolatás közben - amit kicsit nagyobb lendülettel vettem, mint kellett volna -, sikerült beletolatnom egy korlátoszlopba...
Horpadás kívülről
Szóval nem voltam túl boldog. Kicsit kalapáltunk rajta, hogy egy új lámpát be tudjak tenni. A kasztnizást kicsit előrébb kell így hozni.
Képek a galériában.

Ülésfűtés

Ma délután volt egy kis időm, így bütyköltem egyet. Igaz, hogy nincs rá égető szükség ebben a kánikulában, de most sikerült minden fontos elemet összeszedni az ülésfűtéshez.
Az ülésfűtés kábelei
A két egyes ülésben - amit még SzB-től vettem - benne volt a fűtőelem. Nála a műszerfalba fúrt külön kapcsoló vezérelte, de én nem akartam megfúrni a lemezt. Nemrég sikerült Ebayen szert tenni gyári kapcsolóra és kábelkötegre. Nem volt tökéletes, de igen olcsón sikerült megvennem. A kapcsolója megakadt a 3.-ik fokozatban, mert a ragasztás elengedte. Ezt még régebben megjavítottam. A műanyag kormányburkolat elem meg van faragva, ezt sajnos még nem sikerült szereznem. Relé sem volt, de az már úton van az USA-ból. Mivel a gyári ülésfűtés csak a vezetőülésben volt, nekem viszont mindkettőben, így kicsit át kellett gondolni a rendszert. Nem akartam a kábelköteget szétvágni, úgyhogy rendeltem új csatlakozót a VW-től. Az ETKA-ban a saruk számát is kinéztem, de mint kiderült azok kábelre szerelve vannak. Ezen kívül szereztem bontott kettes csatikat is. Még a hőérzékeny ellenállás hiányzik, ami a fokozatállításhoz kell.

Most hogy együtt voltak az alkatrészek ki lehetett találni az összekötést. Az eredeti egy üléses rendszerben a háttámla és az ülőlap fűtőeleme sorba vannak kötve. Azt találtam ki, hogy a két ülést kötöm sorba úgy hogy az egyes ülések fűtőelemei párhuzamosan vannak kötve. Remélhetőleg a rendszer ellenállása és áramfelvétele nem lesz túl sok.
Az egész meg volt 5 óra alatt szétszedéssel és összerakással.
Képek a galériában.

További történetek

Ismét hosszabb idő telt el, amióta írtam, pedig történtek dolgok. Bekerült a buszba a Multivan lámpa, erről még korábban tettem képeket a galériába.
Voltunk Szlovéniában és Ausztriában kirándulni, erről még nem sikerült feltölteni a képeket, de folyamatban van :). Valamint le kellett műszakiztatni a buszt. Továbbra is szorgosan böngészem ebay.de-t, sikerült is első Miltivan kárpitot, és ülésfűtés kapcsolót és kábelköteget beszerezni. Van negatív tapasztalatom is, sikerült egy euróért egy pár első ülés mögötti tárolórekeszt leütni. Volt hozzá 30 EUR postaköltség. Át is utaltam rendesen, de az alkatrész mind a mai napig nem érkezett meg, az eladó nem reagál semmire... No, remélem később már nem lesz ilyen.

Szerzemények

A minap sikerült szert tennem néhány régóta vágyott alkatrészre.

Egy garnitúra ATIWE "telefontárcsa" felni és egy Multivan belsőtér-neon :) Ezen felbuzdulva ismét elkezdtem a német ebayon licitálgatni, hátha olcsón sikerül kincsekhez jutni. A felniket még görgőztetni kell, lehet kap egy szintert. Hosszú kerékcsavarokat, tőcsavarokat és alufelnihez való kerékcsavarokat is be kell szerezni.
A hosszú hétvégét ismét a Szlovák paradicsomban töltöttük, télen is szép. Hazafelé megkaptam az első defektem is a busszal. Az útszórásra kiszórt murva lyukaszotta ki a gumit

Szerzemények: A legújabb szerzeményeim :) a felniket még görgőztetni kell és valszeg kapnak egy szintert
Pár kép a
galériában.
ZsZ

Váltó projekt

Az elmúlt két hétvégén lényeges dolgok történtek. Összeraktuk a hosszított váltót. Sajna mivel célszerszámokat és prést is kellett legyártani, így nem fért bele egy hétvégébe, de nem volt vészes. Most már ez is megy :) Féltem attól, hogy kifog rajtunk, de mivel az első váltóból csak az ötödik fokozat fogaskerekeit akartam használni, ezért kitaláltam, h szétszedni mindenképp szét tudjuk szedni, legfeljebb ha menet közben látjuk, h nem leszünk képesek összerakni, akkor a másikat már szakemberhez viszem. Szerencsére ez is elég egyszerű felépítésű a transporterben, és mivel szerelési kézikönyvem is volt, figyelve a lényeges dolgokra nem volt lényeges problémánk. Egy-két apró dolog, amire nem figyeltünk megakasztották a szét és összeszerelést - pl a váltóvillák kiakasztása, kettős kúpgörgös csapágy jelre játszása - de pár perc gondolkodás és szitkozódás után túltettük magunkat rajtuk. Képek a galériában, és még mielőtt bárki elszörnyülködné magát, megjegyzem, hogy összeszerelés közben szépen el lett mosva minden alkatrész a portól, és kapott egy öblítő olajat is.

ZsZ

A balti túra

A balti túra előzetes utiterve a következő volt, de sajna két nappal kevesebbet sikerült leszervezni, így az utolsó pár napban ki kellett hagyni a látnivalókat:

1. nap: Budapest – Miskolc – Kassa – Krosno – Rzeszów – Lublin Táv: 672 km
Látnivalók:
* Krosno: Balassi vár
* Lublin: „zsidó Oxford”, óváros
2. nap: Lublin – Bialowieza – Bialystok – Pisz – Mazúri-tavak Táv: 452 km
Látnivalók:
* Bialowieza NP. Bölények, őserdők
* Mazúri-tóvidék
3. nap: Mazúri-tavak – Suwalki – Kaunas – Siluté – Klaipéda – Palanga Táv: 508 km
Látnivalók:
* Kaunas
* Daugava-torkolat
* Klaipéda: Kur-földnyelv
* Palanga: borostyán múzeum
4. nap: Palanga – Liepaja – Kuldiga – Ventspils – Kolka-fok – Tukums – Riga Táv: 470 km
Látnivalók:
* Palanga: borostyánmúzeum
* Kuldiga: vár
* Ventspils: vár, tengerpart
* Kolka-fok: kilátás
* Tukums: vár
5. nap: Riga – Cesis – Ainazi – Parnu – Virtsu Táv: 357 km
Látnivalók:
* Riga: óváros
* Cesis: Gauja-völgy, folyó, várak
* Parnu: város
6. nap: Virtsu – Kuressaare – Virtsu – Haapsalu – Paldiski Táv: 457 km
Látnivalók:
* Saaremaa-sziget: ősi észtország, „sörsziget”: házi mézsör,
* Kuressaare: vár, Meteor-kráter
7. nap: Paldiski – Keila-Joa – Tallinn Táv: 54 km
Látnivalók:
* Paldiski: szovjet atom-tengeralattjáró bázis
* Keila-Joa: vízesés
* Tallinn: óváros
8. nap Tallinn – Jagala – Loksa – Rakvere – Narva - Kauksi Táv: 355 km
Látnivalók:
* Jagala: vízesés
* Lahemaa NP: virui láp, tengerparti sziklák, ősi falvak
* Rakvere: vár
* Narva: vár
* Kauksi: peipsi-tó
9. nap: Kauksi – Mustvee – Endla – Paide – Tartu – Leie Táv: 296 km
Látnivalók:
* Mustvee: óhitű ortodox orosz falu
* Endla: láp
* Paide: vár
* Tartu: egyetemváros
* Leie: Vörtsjarv-tó
10. nap: Leie – Voru – Vastseliina – Balvi – Ludza – Jekabpils Táv: 446 km
Látnivalók:
* Haanja NP.: Suur-Nunemagi (318m)
* Vastseliina: vár
* Ludza: lovagvár
* Teici: magaslápok
* Jekabpils: óváros, vár
11. nap: Jekabpils – Daugavpils – Zarasai – Vilnius – Druskininkai Táv: 421 km
Látnivalók:
* Daugavpils: óváros, vár
* Zarasai: fatemplom
* Aukstatija NP:litván tóvidék
* Vilnius: óváros
* Dzukijos NP:mocsaras fennsík
12. nap: Druskininkai – Augustów – Warsó – Kielce Táv: 544 km
Látnivalók:
* Warsó: óváros, gettó
13. nap: Kielce – Krakkó – Zólyom – Vác – Budapest Táv: 503 km
Látnivalók:
* Krakkó: óváros, vár
Összes táv: 5535 km

Folytatódik

Üdv mindenkinek, aki olvassgatja az oldalam. Előszöris elnézést szeretnék kérni azoktól, akik várták a folytatást, de sajna szélessávú internettől mentesen éldegélek már január óta,ezért a képek feltöltése nem volt megoldható. Ezenkívül egy kis lustasággal körbeszőtt ránemérés is felütötte a fejét.
No, de most akkor folytattódjon a történet ott ahol abbamaradt. A legutóbbi veletek is megosztott szerelés valamikor decemberben történt. Amikor a megszerzett Multivan belsőt elkezdtem javítgatni. Karácsonykor Ebay-en vettem hozzá két hátrafelé néző ülést is, amivel jól eladósítottam magam. Sajnos áprilisig nem volt sem időm, sem pénzem foglalkozni a kocsival, illetve szerencsére nem történt vele semmi, ami halaszthatatlan szerelést kívánt, leszámítva talán egy olajcserét. Viszont áprilisban sikerült egy kis időt szakítani a beépítésre. Egy hosszított hétvégét rászánva a hiányzó alkatrészek legyártására, bekerült a belső. Teljesen más lett a hangulata az autónak. Mind a világosabb szürke oldalfal, mind a plüss kárpit, otthonosabbá tette. Az asztalka és az ágy meg pláne :)
Egy hétre rá már ki is találtuk, hogy egy Szlovák Paradicsom (Slovensky Raj), Poprad túrával lehetne kipróbálni. Én csak este és éjjel tudtam élvezni az új hátsó rész előnyeit, de a többiek útközben is dicsérték. Ezután nagyobb túra május végén volt, amikor az eredeti alpokbeli hegymászást az időjárás meghiúsította, ezért kiugrottunk Horvátországba a tengerpartra hétvégén (Senj-Rijeka). Közben sikerült Tomba cimborámtól venni egy AAP-s váltót, viszont sajna összerakni a hosszabbított áttétellel még nem sikerült. Ezekután a kisebb hétvégi itthoni utazgatásokon kívül egészen augusztus végéig nem mentünk. Szerelés is csak a kiverődött lengéscsillapító szilent ideiglenes megpatkolása volt - azóta is tartha magát :) - Ekkor viszont igen nagy, már régóta tervezett túrát ejtettünk meg, megjártuk a baltikumot, Észtországra koncentrálva. 12 nap, 5500km. Nagyon jó volt, leszámítva a félúton esedékes összeveszést, de ezt egy-két napon belül kihevertük. Az autóval komoly probléma nem akadt, csak egy hátsó rugótörés a futóműben. Ez elsőre komolyabbnak hangzik, mint amennyire az. Típusbetegség, hogy elfárad a rugó, és az első 2-3 vékonyabb menetben eltörik. 3500km-en keresztül jöttünk vele haza, és még most is úgy van.
Pénzem azóta sem sok van, viszont körvonalazódnak a még szükséges és esedékes javítások. Ezek kb úgy nézniek ki, h a generátor csapágya megint kiverődött picit, szóval sztem veszek egy újat. Most vettem észre, h elöl nyalja picit a gumi belső oldalát, egy futóműállítással ez orvosolható, amennyiben nem a kikopott jobboldalo kormánygömbfej miatt van. A váltót kell ugye összerakni, valamit ehhez kapcsolódóan féltengely-gumiharangokat kell cserélni, de lehet h a féltengelycsuklókat is át kellene nézni. Ezek a legfontosabbak egyelőre.

ZsZ

Multivan

Az elmúlt hétvégén kalandos körülmények között, részben váratlanul tulajdonosa lettem egy Multivan Bluestar hátsó, ággyá nyitható ülésnek és felhajtható asztalkás oldalfalnak.

Sajnos a hátrafelé néző üléseket szemfüles kollégák elvitték előlem, azt még be kell szerezni valahonnan. Német ebayon majdnem sikerült, de nem volt annyi pénzem már, hogy a 45Eurós szállítási díjjal együtt beleférjen. Nem teljesen hibátlan állapotú, az oldalfalra valamelyik előző tulaj ragasztópisztollyal ragasztott "kárpitot" és a jobb oldali műanyag panel is volt törve, mert elég csúnyán összetörték a donorbuszt. Szerencsére a törések elég szépen ki lettek javítva, bár fényezve volt, amit a ragasztó leszedett pár helyen. Az ülést szombaton bontottuk ki, még aznap le is vittem Apuhoz, vasárnap elkezdtük bepróbálni. Az már szombat este látszott, hogy az ülés vázán lesz mit egyengetni, ráadásul barbár módon oda nem illő szögvasakat is hegesztettek rá. Vasárnap kb. egy órán át egyengettük. Beraktam a helyére, és ott csináltam meg a finombeállításokat. Utána elkezdtük a rögzítő csapszeg helyének kialakítását, mert az hiányzik a Caravelleből. Sajnos befejezni nem tudtuk, mert a 10-es menetfúró készlet eltűnt, de az alapötlet nagyon jó lett :) Az volt a cél, hogy az eredeti kialakítástól eltérően lehessen a hagyományos oldalkárpitokkal is használni a multivan ülést, ugyanis amíg nem találok hátrafelé néző ülést valahol, addig nincs értelme berakni az oldalfalat. Mivel nem sikerült összerakni, visszaraktam az eredeti ülést, de előtte azért megnéztem a hátsó fűtés radiátorát, ami sajnos úgy néz ki lukas. Majd ki kell cserélni valamikor. Egy dolog hiányzik még a hátsó üléshez, mégpedig a rugdosó, ami sajnos fontos, mivel becsukott állapotban az tartja az ülőlapot. Már leszerveztem, kapok méretezett skiccet róla.
Kalandos lesz ez is :) Kicsit letettem a hosszúváltó beszerzéséről, ezért elkezdtem a tányér-kúpkerék legyártásának irányába érdeklődni. Lehetőség van rá, mintának vinni kell egy eredetit váltóházastul és akkor tudnak rá árat mondani.

Képek továbbra is a galériában

Turbócsere

Az előző hétvégén sikerült beszereznem egy turbót. KKK K14-es, jó állapotú.
Szombaton délelőtt vettem meg, délután lebontottam a leömlőt, leszedtük a régi turbót. Eddig azt hittem, h a transporter turbója is K14-es, de kiderült a kettőt összehasonlítva, hogy van különbség. A hidegoldali kompresszorkerék átmérője kb fél centivel nagyobb a K14-nél és mintha a melegoldal is nagyobb lenne egy mm-rel. Különbség még a két csonk egymással bezárt szögében és a vastegate-szelep állásszögében volt. A kipufogó oldali öntvényt kellett elforgatni, a leszabályzó csövét kicsit hajlítani és kész. Persze felrakás közben kiderült még egy kis turpisság, mégpedig a leömlő hőpajzsa, ami beleért a vastegate-ba a más szög miatt. A hőpajzs itt két rétegű, így a külsőt leszedtük, megrövidítettük majd visszahegesztettük. Mindent összevetve nem volt nagy munka. Egyetlen problémát érzek, mégpedig picit lomhább lett, mert talán később épül fel a töltőnyomás. De a legfontosabb, h már nem füstöl. Pici fehér gomoly van hidegen, de 5 perc után semmi.
Sikerült még egy AAP-s (leghosszabb) kódú donorváltót szereznem, úgyhogy a következő lépés a 2 donorváltóból építeni egy hosszítottat. Még nem tudom mikor sikerül, de remélem tavaszra meglesz!

update: a váltó mégsem AAP-s szóval bukta :(
turbóról képek a galériában

Prágában voltunk

Megint régen írtam ide, pedig voltak történések.

Az október 23.-i hosszú hétvégén kiugrottunk Prágába sörözni egyet. Persze nem csak prága volt a cél, hanem az útbaeső sörgyárak is, meg egy kis Felvidéki várnézés. Az indulásba némi kalandot vitt, hogy szerdán késő este vettem észre, hogy a kipufogó-könyök le van törve a dob tövénél. Este már nem tudtam semmit intézni, a reggeli indulást meg nem lehet elhalasztani. Az utitervben Vácon és Nagymaroson megállás és létszámnövesztés szerepelt, így az az ötletem támadt, hogy a váci megállásnál tenni kellene valamit. 6 órakor volt a találkozó a Nyugatinál a Budapesti részlegnek, onnan irány Vác. Ott hirtelen megoldásként felkötöztem egy dróttal a lógó csövet, hogy legalább ne hagyjuk el. A negyedórás műtét után továbbálltunk, Nagymaroson felvettük a maradék embereket, majd szépen elindultunk Prága felé. El is jutottunk Ipolyszalkáig, ahol legalább fél órát sikerült reggelizgetni. Az útvonal kb Párkány (Sturovo), Érsekújvár (Nové Zámky), Vágsellye (Sala), Galánta (Galanta), Szered (Sered), Nagyszombat (Trnava), Holics (Holic) volt a szlovákoknál. Valahol Trnava és Holic között megnéztünk egy várat is, de sajna nem emlékszem, h pontosan hol, de majd kiderítem. Innen kb Vyskov érintésével Cerna Hora itt a sörgyárban egy kis pihi, majd tovább Kunstát, Zdiar nad Sázavou, Kolin, Praha a Morva karszton keresztül kis utakon. Este 9-re be is értünk Prágába, nagy nehezen megtaláltuk a szállást, elvittem a kocsit parkolni, ezzel el is telt a nap. Péntek városnézés és sörözés. Szombat dél körül pedig elindultunk Karlovy Varyba. Menet közben itt is megnéztünk egy sörgyáras kisvárost, majd kb 9-re ismét prága. Vasárnap reggel fél 8-kor indulás haza. a Rebel sörgyár érintésével Havlickuv Brodban. egy kis elkavarás Szlovákoknál Zsolnánál. Nem akartunk felmenni az autópályára, de nem volt más lehetőség. majd szépen Ipolyság (Sahy), Verőce, Vác és BP. Kellemes 1500 km-es autókázás volt, de legközelebb azért autópályán megyünk, mert a 13-14 órás vezetés kicsit sok.

Hegesztés

A múlt hétvégén családi összeröffenés Apunál. Itt kapva az alkalmon szépen meghegesztettük a letört kipufogót, kicseréltem az egy év alatt szétszakadt gumiharangot a kormánygömbfejen, meg megpucoltam az első lámpákat belülről, mert már nem nagyon világított. Jó sok mocsok volt bennük, főleg a bal oldaliban, mert a helyzetjelző izzó foglalata ki volt fordulva a helyéről. Azt kicserélve már minden tökély. Megnéztem a turbót is, amit Apu cimborája ajánlott eladásra. Jó állapotú volt, de Garrett T3-as, ami baromi nagy. Méretben is, és turbólyukban is. Szóval nem jött össze az üzlet sajna, így nincs új turbóm. A kipufogót leszedve megnéztem a lógását ismét és sajna egyre rosszabb. Már tengelyirányú kotyogás is van... szomorú. Ebben a hónapban mindenképp el kell intézni a turbócserét vagy javítást.

képek a galériában

Erdélyi kirándulás

Október második hétvégéjén nagy vásárt tartanak Feketetón (Negreni) gondoltuk kinézünk.

Péntek este- vasárnap este út volt, minden működött, és hihetetlen 6.5 literes fogyasztás jött ki azáz kilométerre vetítve. Hajnal 3-ra értünk ki a Vársonkolyos melletti Nagy Magyar barlanghoz, ahol sátrat vertünk majd itókáztunk picit. Másnap kb egy óra magasságában sikerült átérni a 20km-re lévő vásárba. Ott nem tudtam képeket készíteni, mert a kocsiban hagytam a fényképezőt, de a másnapi kirándulás meg lett örökítve.

képek a galériában

Ma délután böngészgettem az interneten és találtam pár gyöngyszemet:

A videókon jól látszik a rozsdásodás legfőbb oka, az alapozó-rozsdagátló az összeszerelt karosszériára lett felhordva, így a lemezillesztéseknél a rozsda a legkisebb nedvességtől beindul.

A hátfal kiszedése

A hétvégén voltam otthon, és mivel unatkoztam, picit bütyköltem a Kékséget.

Megmozdult a hátfal

Elég sokat rágódtam a hátfal vagyis elválasztófal kiszedésén. Az egyes ülések már kb egy éve megvoltak, beszereztem a biztonságiöv csatját is hozzá, és legalább fél éve úgy jártam vele, h csak két ülés volt elöl. Így nagyon idegesített, h nem tudok hátramenni a faltól. Egy dolog miatt nem akaródzott kiszedni, mégpedig, h a dupla ülést ez tartja. Az elmúlt fél év alatt volt kényelmes és kényelmetlen is a hiányzó középső ülés, de mivel a tapasztalatok alapján 9-en már nem olyan kényelmes utazni hosszútávon, így szépen érett a dolog. Szombat reggel arra ébredtem, h most meg kell csinálni. Az első ötlet az volt, hogy szépen lefúrjuk a ponthegesztéseket. Vettem is egy 12-es fúrót, előkészítettem a flexet, aztán nekikezdtünk Öcsémmel. Hamar rájöttünk, h a fúró csak ötletnek volt jó, használni nem lehet, így maradt a flex, és egy csavarhúzó, amit hidegvágó helyett használtunk Röpke 4 óra szenvedés után kijött a lemez. Gyors kutakodás után kiderült, h nincs festék, így elszaladtam alapozóért a boltba, hogy le tudjam kenni a flexnyomokat. Mivel dél után tudtuk csak elkezdeni, így már épp sötétedett mire befejeztünk. Másnap reggel még pár elintéznivaló és vásárlás közé beiktattam a helyi kárpitosboltot, ahol vettem fekete műbőrt a kárpitozáshoz. Az ötlet, miszerint a műbőrt Palmatexszel ragasztom a helyére, nagyon szépen bevált. Újabb négy óra alatt sikerült beszabni és beragasztani a helyükre a kárpitdarabokat. Sztem jó lett. Egyedül a gumi rugdosót nem sikerült teljesen a helyére ragasztani, mert elfogyott a Palmatex. Előre lehet látni mostmárEzt majd hétközben valamikor megcsinálom. A hétvégére be volt még tervezve a téli kerékgarnitúra átszerelése és a tolatólámpa-kapcsoló cseréje. A kerekeket gond nélkül átraktuk, ellenben a kapcsoló, ami a donor váltómon volt, szintén rossz, így azt is venni kell egy újat. Egyetlen probléma most a pénz, ugyanis nem kaptam még meg a fél fizetésem. A szeptemberit. Szóval most egy kis szünet a javítások között.

képek a galériában

Azóta történt

update: javítottam a linket
Kicsit régen írtam ide, midenféle elfoglaltságok miatt.

Egy-két ellenőrzés

A legfontosabb esemény a csehországi Vltava vizitúra volt, ahova a Kék Villámmal mentünk 1200km, 7 literes fogyasztás 8 ember csomagokkal. Azt hiszem elég korrekt. Előtte közvetlenül első fék felújítás új tárcsák, betétek, kerékcsapágy, valamint kapott új léégszűrőt is. Muszáj volt, a régi tárcsa már csak 8mm vastag volt, míg a gyári ajánlás 13mm minimális vastagságot ír elő. Amikor leszedtem a jobb elejét, akkor vettem észre, hogy a kormánygömbfej gumija el van repedve teljesen. Kicsit fura egy egy éves febi gömbcsuklótól. Ezt egyelőre csak szigszalaggal orvosoltam, otthon majd kap egy felülvizsgálást és új gumit.
A turbó egyre ramatyabb állpotban van, a fogyasztás is felkúszott 7-7,5 literre. Már van ajánlatom egy 60E km-t futott szinte új turbóra, de kicsit elcsúsztam a pénzügyekkel a nyáron, így erre spórolni kell picit. Ami hiba jelentkezett még, az a tolatólámpa kapcsolója, ezt valamelyik hétvégén, amikor hazaugrom a téligumikért, kicserélem a donor-váltómban lévőre. Még nem néztem meg pontosan, de gyanítom, hogy egyre közeledem a 8-10E megtett kilométerhez az új motorral, így olajcsere lesz esedékes rövidesen. Megpróbálok egy márkásabb olajszűrőt, hátha csökken az idő ami alatt felépül az olajnyomás indításkor. A nyáron volt még egy akkucsere is, mert az egyik hétvégén a bekapcsolt rádió teljesen leszívta az eléggé elektrolithiányos régit, amit nem lehetett feltölteni rendesen.

Tervezünk pár nagyobb utat októberre. Egy Erdély-hétvégét a feketetói vásárba és egy prágai hosszú hétvégét 23-án.

képek a galériában

Az új forgalmi

Siker, fény csillogás! :)
Pár sikertelen kísérlet után bejutottam egy okmányirodában ahol pár óra várakozás után kezembe kaptam az okmányt amiért megszenvedtem!
Íme:

Kalandos volt, de szerintem megérte. Egyrészt bebizonyítottam, hogy lehetséges, másrészt kevesebbet fogyaszt nagyobb teljesítmény mellett. A füstölés miatt úgy döntöttem ősszel kap egy profin összerakott TDI mechanikus adagolót. Még nem tudom, hogy fogyasztásban mi lesz a változás, de remélem nem sok. Sajna a turbó is a kifekvés szélén van, azt is meg kell javíttatni, de mindenekelőtt megpróbálok egy légszűrőcserét, hátha csak a nagyobb szívási ellenállás miatt szív le annyi olajat a turbóról. Persze ez csak átmeneti megoldás. Pénznyelő, de még mindig olcsóbb, mint egy új autó ;)

Megvan a műszaki vizsga

A tegnapi nap sikeresen teljesítettük a műszaki vizsga követelményeit.
A műszaki adatlapon rögzítésre került az átalakítás ténye és a bejegyzésekben történt változás. :) A buszt meg is dicsérték, h szép az alja. Kicsit futcsán néztek az 1Z-s motorra, de megvolt az engedély. Befizettem a regisztrációs díjat is. Szóval mostmár hivatalos az átalakítás! Azaz még az Okmányirodát meg kell látogatnom az új forgalmiért, meg a Zöldkártyát is meg kell csinálni, de a nehezén túl vagyunk. Sajna a turbó úgy néz ki rövidesen teljesen eldobja magát, így az lesz a következő. Utána az épített hosszú váltó. Nameg első féktárcsák...

Tartalom átvétel